XII Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej idzie w stronę natury

W najbliższy piątek (08.05) ruszy kolejna, dwunasta już edycja Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej, który w tym roku skupia się na... naturze. Za organizację odpowiada Fundacja Akademia Muzyki Dawnej, a kalendarz wydarzeń przewidziany na pierwszy festiwalowy weekend jest niezwykle bogaty.
                        
Już w ten piątek, 8 maja 2015 o godz. 19:00 w Cerkwi św. Mikołaja w Szczecinie (ul. Zygmunta Starego 1) odbędzie się wieczór inauguracyjny, do którego kluczem będzie Irmologion Supraski. To pochodzący z lat 1598–1601 najstarszy znany dotychczas rękopis z prawosławnym śpiewem liturgicznym zapisany za pomocą tzw. „nuty kijowskiej”, czyli odpowiednika zachodniej notacji kwadratowej. Powstał on w Monasterze Supraskim, a jego głównym redaktorem był wolnonajemny mistrz śpiewu – Bogdan Onisimowicz. Wiele zawartych w nim wersji melodii nie powtarza się w żadnym innym rękopisie. Przez wieki rękopis uważany był za zagoniony. Odnalezienie go w latach 70-tych XX wieku przez prof. Konotopa, otworzyło niezwykły świat melodii, korzeniami sięgających do najstarszych tradycji chrześcijańskich.

W ramach Festiwalu wykona go Męski Chór Kameralny im. Bogdana Onisimowicza (Supraśl) z towarzyszeniem Marcina Abijskiego. Męski Chór Kameralny im. Bogdana Onisimowicza w swej nazwie nawiązuje do głównego redaktora Irmologionu Supraskiego – Bogdana Onisimowicza – „śpiewaka rodem z Pińska”. To jedyny na świecie zespół, który przez pryzmat tradycyjnego śpiewu grecko-bizantyjskiego interpretuje muzycznie zapomniane wiele wieków temu melodie słowiańsko-bizantyjskie. W repertuarze zespołu znaleźć można wszystkie główne nurty tradycyjnego prawosławnego śpiewu liturgicznego: monodię bizantyjską, monodię staroruską, czy też wczesne formy polifonii, jednak głównym założeniem chóru jest praca nad melodiami zapisanymi w najstarszych supraskich rękopisach, stanowiących pomost między starodawną kulturą muzyczną Cesarstwa Bizantyjskiego, a jej staroruską emanacją. Z kolei Marcin Abijski śpiew grecko-bizantyjski zgłębiał w Atenach, pod okiem Archonta Hymnodosa Wielkiego Kościoła (Patriarchat Konstantynopola) Georgiosa Chatzichronoglou oraz protopsalty Konstantinosa Papachristodoulou. Z wyróżnieniem ukończył Konserwatorium Narodowe w Atenach na wydziale Muzyki Bizantyjskiej oraz Uniwersytet Ateński na wydziale Teologii Społecznej. Jako śpiewak, muzykolog i teolog, zajmuje się zgłębianiem tradycyjnej muzyki liturgicznej Cerkwi prawosławnej oraz poszukiwaniem jej oryginalnych źródeł.

W sobotę, 9 maja, Szczecińska Agencja Artystyczna otworzy swe podwoje dla najmłodszych. Już od 12:00 na scenie swe historie opowiadał będzie Szewczyk Dratewka, którego w ruch wprawi rodzinny teatrzyk kukiełkowy Teatrzyk LALEK w Warszawy. Przedstawienia Teatrzyku to przepełnione muzyką i śpiewem nowe, autorskie spektakle, z szacunkiem zapatrzone w przeszłość, zakorzenione w historii i tradycji, pokazujące to, co w baśni najważniejsze - triumf Dobra. Bilety do nabycia w cenie 5 zł.

Weekend można zakończyć niedzielnym Koncertem Muzealnym (10.05, godz. 19:00) w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Szczecinie. Występ pn. 7 PTAKÓW to muzyczna kolekcja osiemnastowiecznych szczebiotów, świergotów i treli, czyli mały atlas ornitologiczny z okazami zebranymi przez Vivaldiego, Monteclaira, Bibera, Daquina. Nadto leniwy kot i przyjazna żaba... A także: zakochany słowik - według Couperina. Swoista muzyczna Arka Noego. Te odgłosy natury wykona Zespół SILVA RERUM arte wykonuje komnatową, orkiestrową i sakralną muzykę osiemnastowiecznej Europy, wyłącznie na instrumentach historycznych. Muzycy są absolwentam wydziałów muzyki dawnej uczelni muzycznych w Krakowie, Gdańsku, Amsterdamie, Brukseli, Utrechcie. Członkowie SILVA RERUM arte są także wykładowcami Podyplomowego Studium Muzyki Dawnej na Akademii Muzycznej w Gdańsku. Zespół brał udział w wielu festiwalach muzyki dawnej, m.in. w Lubljanie, Czeskim Krumlovie, Toruniu, Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Gdyni. Koncertował m.in. w ramach recepcji Prezydenta Słowenii przez Ministra Gospodarki RP oraz w Domu Bacha w Eisenach.

Polecamy!

Komentarze