PAROSTATKIEM ZE SZCZECINA W PIĘKNY REJS

Osiemdziesiąt lat to piękny wiek, również dla wyjątkowego statku. Statek Wal wybudowany w 1938 roku w Szczecinie płynie jubileuszowym rejsem wzdłuż nabrzeża Bałtyku.

Wypłynął z portu macierzystego 14 czerwca i już 26 będzie go można przez 3 dni zwiedzać w Szczecinie, a 30 czerwca popłynąć wraz z 18 osobową załogą w rej do Świnoujścia.

A statek jest wyjątkowy…bo to lodołamacz parowy

Jego bulwiasty kadłub obiecuje bezpieczeństwo, a stromo wznosząca się łodyga świadczy o sile. "Wal" przez 50 lat rozbijał lód na Kanale Kilońskim, na którym służył do 1990 roku kiedy to Federalne Ministerstwo Transportu zlikwidowało ostatni okręt parowy. Dla pasjonatów stało się wtedy jasne, że muszą zrobić wszystko, żeby zachować dla potomnych ten statek parowy jako artefakt minionej epoki. Dzięki wsparciu finansowemu miasta Bremerhaven, przyjaciele żeglugi z Bremerhaven przejęli lodołamacz z potrójną parowozownią.

Załoga w mozolnej, drobiazgowej pracy odrestaurowała statek i starannie przebudowała wnętrze tak statek mógł teraz służyć jako statek wycieczkowy.
W rezultacie powstał statek, który na wiele sposobów utrzymuje przy życiu wyjątkową atmosferę wyprawy łodzią parową. Syczenie silnika parowego, ciche dudnienie zaworów i wałów - to muzyka dla uszu przyjaciół klasycznych układów napędowych. Komfort, jaki zawsze kojarzy się z parownikami, utrzymuje się w salonie, na tarasach i w kabinach "wieloryba". Nic dziwnego, że podróże morskie i krótkie wycieczki spacerowe są bardzo popularne. Statek Wal nie oferuje może luksusowej atmosfery na statku jednak nowoczesne statki nie nadążają za wyjątkową atmosferą na pokładzie tego parowca.


Typ: Łamacz pary
Właściciel: Schiffahrts-Compagnie Bremerhaven e.V.
Port macierzysty: Bremerhaven
Rok budowy: 1938, Odra-Werke Stettin.
Długość całkowita: 49,96 m.
Szerokość: 12,34 m.
Zanurzenie: 5,25 m.
Napęd: potrójny parowy silnik parowy z 1200

Statek cumować będzie na Łasztowni.

Komentarze