BNO zaprasza do Muzeum Muzyki

„Kartki z nie napisanego dziennika” [sic!] to tytuł III Kwartetu Smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego, ale jednocześnie pierwiastek scalający tematycznie wszystkie cztery kompozycje, które zostaną wykonane przez Baltic Neopolis Quartet podczas kolejnej odsłony koncertów z cyklu „Muzeum Muzyki”.

Koncert odbędzie się 28 kwietnia (niedziela) o godz. 18 w Galerii Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Szczecinie (ul. Staromłyńska 27). Godzinę wcześniej będzie można rozpocząć zwiedzanie muzeum (w cenie biletu na koncert). Publiczność zobaczy wystawy:

- Złoty wiek Pomorza. Sztuka na dworze książąt pomorskich w XVI i XVII wieku
- Rzemiosło artystyczne XVIII wieku
- Sztuka na Pomorzu XIII-XVII wieku.

Baltic Neopolis Quartet wystąpi w składzie: Filip Lipski (skrzypce), Łukasz Górewicz (skrzypce), Emilia Goch (altówka), Tomasz Szczęsny (wiolonczela).

W programie znalazły się takie utwory:
Krzysztof Penderecki – III Kwartet smyczkowy „Kartki z nie napisanego dziennika”
Krzysztof Meyer – Kwartet smyczkowy nr 6 op. 51
Philip Glass – Kwartet smyczkowy nr 2 „Company”
Arvo Pärt – „Fratres”

III Kwartet smyczkowy Pendereckiego – jednej z najznakomitszych postaci muzyki XX wieku – to utwór w części autobiograficzny, zawierający wątki nawiązujące do dzieciństwa kompozytora. Sam kompozytor mówił: komponując kwartet, przypomniałem sobie melodię, którą często słyszałem od ojca. Użyłem tego tematu, który rozrósł się w kolejnych wariacjach i niemal zawładnął moim utworem.

Cały utwór jest podróżą sentymentalną kompozytora Baltic Neopolis Quartet wykonał utwór Pendereckiego na specjalnym jubileuszowym koncercie podczas tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”.

Przy Kwartecie smyczkowym nr 6 op. 51 Krzysztofa Meyerauważny słuchacz poczuje, że obcuje z muzyką dotykającą spraw istotnych - muzyką pełną intensywnych emocji, ujętą w znakomicie przemyślane, przejrzyste, choć rozbudowane formy. W dziele odnajdziemy ostry kontrast między poszarpanymi frazami skrzypiec i altówki, a mocnymi krokami pizzicato wiolonczeli i drugich skrzypiec (część I), lekkość i zwiewność (cz. II) oraz ciepło współbrzmień i prawdziwy smyczkowy śpiew z licznymi glissandami (cz. III).

Kwartet Smyczkowy nr 2 „Company” (Towarzystwo) Philipa Glassanapisany został w 1984 roku na potrzeby teatralnej adaptacji dzieła Samuela Becketta o tym samym tytule i jest sztandarowym przykładem muzyki minimalistycznej. Często zresztą uważa się kompozytora za ojca chrzestnego tego gatunku. Kwartet „Company” jest krótkim, ale wyjątkowym dziełem, bardzo melancholijnym i nostalgicznym. Wyczarowuje poczucie tęsknoty unikając sentymentalnych banałów. To dzieło idealnie odzwierciedla beckettowską estetykę. Philip Glass w sposób perfekcyjny, jak nikt inny, uchwycił w muzyce egzystencjalny niepokój Becketta.

Glass zyskał popularność jako kompozytor muzyki filmowej do eksperymentalnych obrazów dokumentalnych Godfreya Reggio: „Koyaanisqatsi”, „Anima Mundi”, „Powaqqatsi” i „Naqoyqatsi”. Zdobył Złoty Glob za kompozycję do „Truman Show”. Wpływy jego muzyki odnajdziemy w twórczości tak znanych muzyków i zespołów, jak David Bowie, Brian Eno, Tangerine Dream, King Crimson and Talking Heads.

Estoński kompozytor Arvo Pärt stworzył oryginalny styl tintinnabuli (łac. dzwonek), którego nazwa pochodzi od podobieństwa muzyki do grających dzwonków. To podejście kompozytor tłumaczy następująco: Odkryłem, że wystarczy mi, gdy pięknie zagrana jest pojedyncza nuta. Ona sama, albo cichy rytm, albo moment ciszy - przynoszą mi wytchnienie. U Pärta najprostsze formy muzyczne i skromne instrumentarium tworzą muzykę pełną pokory, a zarazem czystą i szlachetną. Dzieła Estończyka przeniknięte są na wskroś subtelną metafizyką, stając się niemalże źródłem doznań mistycznych.

„Fratres” jest wyjątkowo prostą kompozycją, ilustrującą wspomniany styltintinnabuli. Istnieje w wielu aranżacjach, najczęściej wykonywana jest w wersji na skrzypce, orkiestrę smyczkową i perkusję oraz na skrzypce i fortepian. Wersję na wiolonczelę i fortepian można usłyszeć w mrocznym „Aż poleje się krew” Paula Thomasa Andersona.

Bilety:
20 zł (normalny) / 10 zł (uczniowie, studenci, seniorzy) do nabycia w dniu koncertu w Galerii Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Szczecinie (od godz. 17). Rezerwacja biletów: biuro.balticneopolis@gmail.com lub tel. 660-326-755.

Organizator: Stowarzyszenie Baltic Neopolis Orchestra
Współorganizator: Muzeum Narodowe w Szczecinie

Koncert dofinansowany przez Województwo Zachodniopomorskie

Sponsorzy: Zakład Budowlany Siemaszko, Soffi Flower Coffee
Partnerzy: Akademia Sztuki w Szczecinie, Drukarnia Kadruk, Szczeciński Inkubator Kultury, Agencja Muzyczna Onomatopeja, wspieram.to

MUZEUM MUZYKI: "Kartki z nie napisanego dziennika"
28 kwietnia 2013 (niedziela)
godzina 18:00 (wystawy od godz. 17)
Galeria Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Szczecinie
ul. Staromłyńska 27

Przydatne linki:
www.balticneopolis.pl
www.facebook.com/BalticNeopolisOrchestra
www.muzeum.szczecin.pl
www.facebook.com/muzeum.szczecin

Komentarze